Udział w projekcie - fotorelacja - Włochy 2023/2024
Włoska przygoda - "W poszukiwaniu wiedzy i doświadczeń"
20.05.2024 r. 30 - osobowa grupa uczniów z naszej szkoły rozpoczęła włoską przygodę w ramach projektu "Mobilność Edukacyjna" projekt nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139340 dofinansowany przez UE. Po dość długiej ale bezpiecznej podróży dotarliśmy do miejscowości Cattolica, położonej w pięknym rejonie Emilia Romana. Po posiłku odbyło się spotkanie organizacyjne, na którym uczniowie zaakceptowali wszelkie regulaminy oraz otrzymali pakiety gadżetów od organizatora. Znaleźliśmy również czas na poznanie okolicy i zaplanowaliśmy aktywności na kolejne dni. Mieliśmy również okazję na pierwsze kontakty w j.angielskim komunikując się z obsługą hotelu.
Drugi dzień naszej wyprawy był bardzo intensywny. Przedpołudnie spędziliśmy zwiedzając miejscowość Cattolica. Po pysznym obiedzie wybraliśmy się do Gradary, aby zwiedzić zamek, o którym pisał Dante Alighieri. Z zamkiem związana jest historia nieszczęśliwej miłości. Z wysokości zamkowych murów mieliśmy również okazję podziwiać przepiękne widoki regionu Emilia Romana. Po zwiedzaniu mieliśmy okazję sprawdzić znajomość j.angielskiego w komunikacji z miejscowymi sklepikarza mi i restauratorami. Dzień zakończyliśmy zabawami na plaży i pokazem talentów.
4Trzeciego dnia projektu wybraliśmy się do Rimini - malowniczo położonej miejscowości nad Morzem Adriatyckim. Mieliśmy możliwość przejść przez Most Tyberiusza. Jest to jeden z najstarszych istniejących mostów na świecie. Zwiedziliśmy także XV w. katedrę, która do dziś nie jest ukończona. W godzinach popołudniowych skorzystaliśmy z uroków plażowania, gdzie zorganizowaliśmy sobie gry i zabawy integracyjne, budowaliśmy z piasku miniatury zamków i mostu Tyberiusza.
13Czwarty dzień projektu rozpoczęliśmy od zabaw na plaży a po południu ruszyliśmy na wyprawę do San Marino. Republika przywitała nas niesamowitymi widokami. Usytuowana jest na wzgórzach Apeninów. Z Twierdzy Guaita czy Twierdzy Cesta mogliśmy podziwiać malownicze panoramy miasta oraz okolicznych krajobrazów, w tym wzgórz, dolin i nawet morza Adriatyckiego w oddali. Spacerując uliczkami starego miasta, uczniowie mogli cieszyć się widokami charakterystycznych kamiennych budynków oraz otaczającej przyrody. Mieliśmy okazję porozmawiać i usłyszeć wiele języków.
11Piąty dzień projektu Erasmus rozpoczęliśmy na plaży, gdzie oddawaliśmy się wspólnym zabawom. Po pysznym obiedzie udaliśmy się na punkt widokowy Gabicce Monte, skąd wróciliśmy spacerem malowniczo położoną ścieżką. Po drodze podziwialiśmy jachty cumujące w marinie oraz przepiękne widoki, dzieci miały również możliwość wzięcia udzialu w grze terenowej, mającej na celu poznanie miejscowości i jej kultury. Dzień zakończyliśmy zabawą w hotelowym basenie podsumowując dotychczasowe działania.
6Poranek szóstego dnia rozpoczęliśmy spacerem na lokalny targ, gdzie mogliśmy dokonać zakupów pamiątek oraz tradycyjnych wyrobów z regionu Emilia Romana. Wizyta na targu była doskonałą okazją do wykazania się znajomością języka angielskiego i włoskiego.
Po obiedzie udaliśmy się do Loreto. Loreto jest ważnym miejscem pielgrzymkowym od siedmiuset lat. Miejscowość zawdzięcza swoją sławę zlokalizowanemu tutaj sanktuarium, figurce Czarnej Madonny i obecności Świętego Domku. Corocznie przybywa tu około czterech milionów pielgrzymów. Głównym punktem sanktuarium loretańskiego jest Święty Domek. Zewnętrzne ściany domku to marmurowe płaskorzeźby, przedstawiające sceny z życia Maryi (znane z Ewangelii i apokryfów) oraz wyobrażenia proroków. Wewnątrz Santa Casa znajduje się rzeźba przedstawiającą tzw. Madonnę z Loreto. Historia tego budynku sięga co najmniej końca okresu krucjat. Według tradycji, jest to część domu z Nazaretu, w którym Maryja urodziła się i wychowała, doświadczyła zwiastowania i w którym mieszkał w dzieciństwie Jezus Chrystus. Według podań, po wniebowstąpieniu Jezusa dom został przekształcony w kościół.
14Siódmego dnia pobytu projektowego wybraliśmy się do Bolonii. Zwiedzanie tego starożytnego miasta było dla nas wspaniałym doświadczeniem! Mogliśmy odwiedzić Piazza Maggiore, Bazylikę św. Stefana, zobaczyć Wieżę Garisenda i wiele innych fascynujących miejsc. Na Piazza Maggiore rozpoczęliśmy grę terenową, podczas której należało wykonać 5 zadań. Wszystkie grupy poradziły sobie znakomicie. Pobyt w Bolonii i był doskonałą okazją do poćwiczenia umiejętność językowych.
7Ósmy dzień naszej włoskiej przygody rozpoczęliśmy wizytą w partnerskiej szkole w Pesaro. Młodzież uczestniczyła w zajęciach poświęconych nowym technologiom, które zakończyły się ćwiczeniami z zakresu pilotowania drona i wykorzystywania go do robienia zdjęć. Następnie odbyły się zajęcia integracyjne w grupach mieszanych włosko-polskich umożliwiające konwersacje w trzech językach (polskim, włoskim, angielskim). Popołudnie, korzystając z pięknej pogody, spędziliśmy na plaży. Wieczorem mogliśmy poznać tradycyjną muzykę włoską oraz zapoznać włoskich przyjaciół z naszymi utworami ludowymi. Przed snem podsumowaliśmy nasze dzisiejsze działania.
11Dziewiąty dzień naszej włoskiej przygody rozpoczęliśmy w szkole. W polsko-włoskich grupach przygotowywaliśmy prezentacje dotyczące tradycji, historii, zainteresowań oraz naszych marzeń. Była to doskonała okazja do ćwiczeń językowych oraz zacieśniania relacji. Po południu wybraliśmy się do miejscowego Acquario do Cattolica, gdzie mogliśmy podziwiać modele owadów i gadów prehistorycznych oraz zwierząt obecnie żyjących na wszystkich kontynentach. Byliśmy pod wielkim wrażeniem. Jak co wieczór, po kolacji planujemy dokonać podsumowania dziejszych działań.
18Dziesiąty dzień projektu Erasmus rozpoczęliśmy wizytą w szkole partnerskiej, gdzie odbyła się olimpiada sportowa w drużynach mieszanych oraz zajęcia taneczne. Na koniec w auli szkolnej odbyło się podsumowanie wspólnych działań. Uczniowie prezentowali to co najbardziej charakterystyczne dla naszych krajów, np: kuchnie, tradycje świąteczne, tańce ludowe. Popołudniu odwiedziła ponad 600-letnia winiarnie i tłocznie oliwy. Właścicielka oprowadziła nas po plantacji, zakładzie produkcyjnym i przepięknym parku. Wieczorem podsumowaliśmy dzisiejsze działania.
24Dzień jedenasty rozpoczęliśmy bardzo wcześnie, gdyż udaliśmy się w podróż do Wenecji. Mieliśmy okazję płynąć do miasta statkiem, a następnie zwiedzić je z przewodnikiem. Mimo deszczowej pogody miasto zachwyciło nas swoim niepowtarzalnym urokiem. Uczniowie mieli możliwość konwersacji w języku angielskim a niektórzy także we włoskim. W drodze powrotnej podsumowaliśmy dzisiejszy dzień, dzieląc się wrażeniami z wyprawy.
45„W poszukiwaniu wiedzy i doświadczeń” projekt nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000139340 realizowany przez Szkołę Podstawową im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Erasmus+.